MyUBAT

Sekilas

Sebarang pertanyaan berkaitan perkhidmatan ini,
sila berhubung dengan pegawai farmasi di kaunter.
4
Fasiliti KKM pelaksana
55
Komuniti Farmasi yang terlibat
666
Pelanggan sertai projek rintis
1620
Janji temu telah dipenuhi

Pengenalan

Penyumberluaran Bekalan Ubat Susulan ke farmasi komuniti (Ubat@Komuniti) merupakan perkhidmatan Nilai Tambah Farmasi melalui jalinan kerjasama antara Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan farmasi komuniti pilihan pelanggan bagi memudahkan pelanggan dengan rawatan jangka panjang mendapatkan bekalan susulan untuk preskripsi bekalan separa.
Lokasi
Pelanggan boleh mendapatkan bekalan ubat susulan di farmasi komuniti pilihan berdasarkan senarai farmasi komuniti dalam aplikasi MyUBAT.
Kualiti
Pelanggan akan menerima kualiti perkhidmatan yang sama seperti di fasiliti kesihatan KKM melalui kaedah rujukan yang seragam.
Akses
Akses kepada bekalan ubat dipertingkatkan dan kesinambungan perawatan pelanggan terjamin.

Panduan

Apa Itu Ubat@Komuniti
Cara Daftar Ubat@Komuniti

Kriteria

Kriteria Kelayakan Menggunakan Perkhidmatan Ubat@Komuniti

Pelanggan

  • Merujuk kepada Pesakit atau Penjaga.
  • Warganegara Malaysia.
  • Pelanggan yang menerima rawatan di fasiliti kesihatan KKM dan senarai ubat yang dipreskrib menggunakan preskripsi fasiliti kesihatan KKM.
  • Pelanggan bersetuju serta faham terma dan syarat untuk mendapatkan bekalan ubat susulan secara penyumberluaran di farmasi komuniti.
  • Pelanggan mempunyai peranti komunikasi yang telah dimuat turun dengan aplikasi dan telah berdaftar dengan aplikasi MyUBAT.
  • Pelanggan mempunyai kepatuhan dan kefahaman pengambilan ubat yang baik.

Ubat

  • Preskripsi ubat melebihi sebulan.
  • Ubat-ubatan tertentu sahaja (Sila rujuk pegawai farmasi).

Tanggungjawab

Tanggungjawab Pelanggan Ubat@Komuniti
1
Bekalan Pertama di Kaunter Farmasi
Pelanggan perlu pastikan telah menerima bekalan pertama (1 bulan) di kaunter farmasi. Manakala, bekalan ubat susulan seterusnya adalah di farmasi komuniti yang dipilih dan bersetuju mengambil ubat di farmasi komuniti dipilih sehingga tamat preskripsi.
2
Menepati Masa
Pelanggan mesti hadir untuk mendapatkan bekalan ubat susulan di farmasi komuniti mengikut tarikh janji temu yang ditetapkan serta dimaklumkan melalui notifikasi aplikasi MyUBAT.
3
Permohonan Awal
Pelanggan perlu memohon perkhidmatan Ubat@Komuniti melalui aplikasi MyUBAT 3 (tiga) minggu sebelum tarikh bekalan susulan.
4
Bawa Preskripsi
Pelanggan mesti membawa preskripsi semasa tarikh janji temu.
5
Serahkan Preskripsi Asal
Pelanggan perlu memastikan preskripsi asal diserahkan kepada farmasi komuniti selepas bekalan ubat lengkap diterima atau tamat tempoh sah laku preskripsi.